Run-flat pneumatiky jazdia aj bez vzduchu
Bridgestone prišiel s princípom run-flat , ale dnes všetky veľké spoločnosti vyrábajúce pneumatiky ponúkajú niečo podobné. Pneumatika „run flat“ má bočnice, ktoré sú približne dvakrát tak hrubé ako štandardná pneumatika. Keď vzduch uniká, silné gumené steny podopierajú váhu auta. Jazda bez vzduchu spôsobuje silné ohýbanie plášťa pneumatiky. Špeciálne gumové zmesi Run-Flat sú prispôsobené výslednému teplu .
Aby si vodič poruchu vôbec všimol, senzory pneumatík pri poklese tlaku v kokpite vyhlásia alarm. V závislosti od konštrukcie je buď snímač umiestnený priamo v pneumatike a meria tam tlak a teplotu, alebo sa vyhodnocujú signály snímača ABS .
Auto teraz môže pokračovať, ale s obmedzeniami. Výrobcovia vozidiel spravidla garantujú dojazd 80 kilometrov s pneumatikami run-flat s defektom pri maximálnej rýchlosti 80 km/h. Podrobnejšie predpisy nájdete v návode na obsluhu.
Úplná ponuka a modely
V roku 2000 bolo BMW prvým výrobcom automobilov , ktorý vybavil športové vozidlo Z8 pneumatikami run-flat. Všetky modely od BMW a Mercedes dnes dostanete s Run-Flat – často však len vtedy, ak si objednáte väčšie disky. Pozadie: S väčšími kolesami majú spodné bočnice pneumatík aj tak vyššiu tuhosť, čo znamená, že pri vývoji vlastnosti núdzového chodu možno ušetriť materiál a hmotnosť. Run-flat pneumatiky sa preto primárne používajú pre široké pneumatiky s nízkymi bočnicami. To isté platí pre Toyotu, VW a väčšinu ich konkurentov na celom svete: Ak chcete dojazd, musíte zaplatiť viac.
V závislosti od výrobcu sa pneumatiky run-flat , ktoré sú tiež označované ako „run-flat pneumatiky“ alebo „samonosné pneumatiky run-flat“, opotrebúvajú na bočnici pneumatiky rôzne nápisy:
- Bridgestone: RFT (Run Flat Tire)
- Continental: SST (samonosná pneumatika)
- Dunlop: DSST (Dunlop Self Supporting Technology) alebo ROF (RunOnFlat)
- Goodyear: ROF (RunOnFlat)
- Hankook: HRS (Hankook Run Flat System)
- Michelin: ZP (nulový tlak) alebo SST (samonosná pneumatika)
- Pirelli: Run Flat, Eufori@ na niektorých modeloch
V minulosti mala tučná run-flat ešte povesť o niečo menej pohodlnej ako jej štíhle kolegyne, no dnes to už neplatí.
Testy s najnovšou generáciou run-flat pneumatík ukazujú, že táto nevýhoda je dnes pri jazde len ťažko badateľná.
Valivý odpor je rovnako dobrý: najnovšia generácia pneumatík run-flat vo všeobecnosti nezvyšuje spotrebu paliva. To, že v praxi nedokážu napriek optimalizovanému profilu fungovať tak dobre ako bežné pneumatiky, je spôsobené najmä dodatočnou hmotnosťou run-flaty – sú asi o 0,3 kg ťažšie ako štandardné verzie. Pre každý proces zrýchlenia je potrebné na rozbehnutie trochu viac energie. (hmotnostný moment zotrvačnosti)
Pri run-flat pneumatikách s tým musíte počítať
Je možné, že v priebehu niekoľkých rokov budú rozmery pneumatík s RF označením zapísané do osvedčení o evidencii jednotlivých osobných automobilov, ktoré sú štandardne alebo voliteľne vybavené pneumatikami run-flat . Príklad: 205/55 R F 16 (namiesto 205/55 R 16) v „Časť I osvedčenia o evidencii“ alebo v „Vyhlásení o zhode ES“. Pneumatiky s týmto označením sú pneumatiky našej vlastnej konštrukcie. V tomto prípade sa preto smú použiť len pneumatiky run-flat s príslušnou špecifikáciou . Výmena týchto run-flat pneumatík za pneumatiky rovnakej veľkosti bez F nie je povolená.
Výrobcovia vozidiel už v zásade odporúčajú montovať pneumatiky run-flat na vozidlá určené pre pneumatiky run-flat – aj keď sú v osvedčeniach o evidencii zapísané štandardné rozmery a používanie štandardných pneumatík je teda povolené.
A: Montáž a demontáž pneumatík run-flat, ktorých bočnice sú z geometrických alebo konštrukčných dôvodov menej elastické, si vyžaduje, aby montér bol obzvlášť opatrný a postupoval. Montážne a demontážne stroje musia spĺňať aj špeciálne požiadavky, aby pneumatika pri týchto prácach zostala nepoškodená.
Zdroj:adac.de