Keďže sa blíži chladné obdobie, zimné pneumatiky sú nevyhnutné. Ponúkajú podstatne väčšiu bezpečnosť na snehu, blate a ľade. Niet divu, že zimné pneumatiky sú povinné na Slovensku a mnohých ďalších európskych krajinách . Pri kúpe zimných pneumatík je však potrebné zvážiť veľa vecí.
Pri zimných pneumatikách je správny čas dvojnásobne dôležitý. Proti náhlemu nástupu zimy sú imúnni len tí, ktorí včas prezujú na zimné pneumatiky. Najvhodnejšie je dohodnúť si termín v dielni alebo v pneuservise na začiatok októbra . Okrem času výmeny môže rozhodovať aj čas nákupu zimných pneumatík. A pre vašu peňaženku. Na jar či v lete je dopyt po zimných pneumatikách zo strany predajcov prakticky nulový. Stále môžu niekde zostať zvyšky, ktoré si môžete kúpiť pod trhovú cenu.
Výrobca – kvalita má meno & lacné alternatívy
Kvalita stojí viac. A ak nakupujete lacno, kupujete často . To je aj prípad zimných pneumatík. Tí, ktorí používajú známe značky ako Pirelli , Michelin , Goodyear , Dunlop , Continental či Bridgestone , často platia viac, no takmer vždy si môžu byť istí výbornou kvalitou.
Okrem prémiových produktov mnohí významní výrobcovia vyrábajú aj kvalitné pneumatiky pod názvami ako Uniroyal, Semperit, Barum (všetky Continental), Fulda (Dunlop alebo Goodyear), Firestone, Dayton, Barum Nexen, Matador (Bridgestone) atď. Pneumatiky z týchto značky sú často dobrým cenovým kompromisom.
Veľkosť pneumatík – Takto pasujú zimné pneumatiky
Pri kúpe zimných pneumatík sa uistite, že máte správny rozmer pneumatík . Správny rozmer pneumatík pre vaše vozidlo nájdete v dokladoch vozidla. Podrobný návod na určenie správnej veľkosti pneumatík si môžete prečítať tu.
Označenie – Takto musí byť označená každá zimná pneumatika
Požiadavka na zimné pneumatiky stanovuje, že zimné pneumatiky patria na auto, akonáhle je na vozovke sneh, ľad alebo námraza. Zimné pneumatiky sú označené označením M+S (blato a sneh) . Toto označovanie je však povolené len prechodne . V zmenenej povinnosti zimných pneumatík sa uvádza, že od roku 2024 bude dostatočnou identifikáciou iba symbol snehovej vločky s tromi vrcholmi hôr (3 Peak Mountain Snow Flake, 3PMSF). V rámci EÚ však existujú aj rôzne usmernenia. Napríklad v Rakúsku sa samotná snehová vločka nepočíta.
Hĺbka dezénu – Pod 4 milimetre sa šmýka
Ak obujete silne ojazdené zimné pneumatiky, zo zimnej jazdy sa môže rýchlo stať šmykľavka. Schopnosť drážok dezénu odvádzať a absorbovať vodu a sneh klesá s každým strateným milimetrom hĺbky dezénu. Štyri milimetre predlžujú brzdnú dráhu na zimných pneumatikách v priemere o desať percent. Potom je to ešte ťažšie. Väčšina výrobcov dôrazne neodporúča hĺbku dezénu zimných pneumatík pod dva milimetre.
Pozor na lacné pneumatiky
Známi výrobcovia zvyčajne vyrábajú aj tie najlepšie zimné pneumatiky. Keďže tieto kvalitné pneumatiky sú často výrazne drahšie, mnohí vodiči siahajú po lacných značkách (zvyčajne z Ďalekého východu) . Tieto no-name zimné pneumatiky nie sú výlučne menejcenné. Ale bohužiaľ mnohí áno. Horšie materiálové zmesi a spracovanie zaisťujú zlú trakciu v snehu a blate. Tu je lepšie dôverovať značkovej kvalite. Ak sa brzdná dráha predĺži, lacné pneumatiky môžu byť nakoniec naozaj drahé.