To, že zákon neurčuje maximálny vek, neznamená, že pneumatiky vydržia navždy. Nehodové analýzy spoločnosti DEKRA ukazujú, že riziko zlyhania pneumatík sa zvyšuje od veku 6 rokov. Po 5 až 6 rokoch má zmysel nechať si ich pravidelne kontrolovať. ADAC odporúča nejazdiť na zimných pneumatikách dlhšie ako 6 až 8 rokov a na letných maximálne 8 až 10 rokov .
Ako zistím vek pneumatík?
Či už ide o motorku alebo auto , vek pneumatík spoznáte podľa posledných štyroch číslic takzvaného DOT označenia. Nachádza sa priamo na pneumatike, pričom informácia o veku je obklopená oválnym kruhom. Prvé dve číslice znamenajú týždeň výroby, posledné dve rok výroby. V nižšie uvedenom príklade (4818) bola pneumatika vyrobená v 48. kalendárnom týždni roku 2018.
Predlžuje nepoužívanie trvanlivosť?
Odolnosť a životnosť pneumatík ovplyvňuje množstvo faktorov. Prudké brzdenie, rýchla a dlhá jazda a nesprávny tlak v pneumatikách sú niektoré zo zjavných faktorov, ktoré prispievajú k opotrebovaniu pneumatík. Problémy s pneumatikami však spôsobujú aj chemické procesy, t. j. vplyv UV žiarenia, teploty a vlhkosti. Aj keď auto zriedka používate alebo pneumatiky niekde skladujete oddelene, starnú. Dôvodom je tvrdnutie gumovej zmesi. V dôsledku toho sa zhoršuje priľnavosť k vozovke a zvyšuje sa brzdná dráha. Sledujte teda nielen opotrebovanie, ale aj vek.
Sú nové pneumatiky skutočne nové?
Ako už bolo spomenuté vyššie, pneumatiky starnú, aj keď sa nepoužívajú na ceste. Pri správnom skladovaní sú však pneumatiky úplne nové do 3 rokov a nové do 5 rokov. Len tak je možné zabezpečiť stálu dostupnosť rôznych modelov pneumatík.
Čo ak praskla iba jedna pneumatika?
Odporúča sa vždy meniť pneumatiky podľa nápravy. Ak sa napríklad popraská alebo je opotrebovaná pravá predná pneumatika, mali by ste vymeniť aj ľavú.
Správne skladujte pneumatiky
Ak chcete predĺžiť životnosť pneumatík, skladujte pneumatiky v chladnom, tmavom prostredí s nízkou vlhkosťou.